Hvis de digitale teknologier skal understøtte jeres undervisning og elevernes faglige udbytte, er det afgørende, at de fagligt giver mening i undervisningssituationen. Tænk derfor over muligheder og barrierer ved at bruge teknologier i den enkelte klasse, det enkelte fag og ift. det enkelte emne.
Det er fx værd at overveje, om formålet med at inddrage digitale teknologier er, at de styrker elevernes faglige muligheder, fx ved at tilbyde et matematisk værktøj, styrker deres digitale kompetencer eller anvendes for at skabe variation og motivation i undervisningen. Dermed er det også vigtigt at overveje, hvornår det fagligt giver mening at arbejde digitalt – og hvornår eleverne får mere ud af at arbejde uden digitale teknologier.
Inddrag eleverne i jeres tanker om formålet med de digitale teknologier i timerne, så de også se det faglige formål med at bruge teknologierne.
Sådan gør I:
Diskutér, hvad formålet er med at inddrage teknologi i undervisningen:
- I hvilke fora skal vi lærere overveje formålet med at inddrage digitale teknologier i undervisningen? Hvem skal vi diskutere vores overvejelser med?
- Hvordan kan vi blive klædt på at til vurdere didaktiske og pædagogiske muligheder og barriere i forbindelse med nye digitale teknologier i undervisningsbrug?