Ulla Nistrup, pædagogisk konsulent, der i samarbejde med professionshøjskolerne har udviklet de første kompetenceudviklingsforløb til lærerne på FGU
Hvad skal lærerne gøre anderledes end i deres hidtidige arbejde?
”Den helt store ændring er, at undervisningen skal være helhedsorienteret og praksisrelateret. Uanset om eleverne vælger AGU, EGU eller PGU skal det give mening at lære dansk og matematik. Derfor skal både lærere i almene fag og i faglige temaer som mad og ernæring tænke undervisningen om.
De skal se på, hvordan deres eget fag kan styrke elevernes udvikling i andre fag, og de skal planlægge undervisning sammen med kolleger med andre fagligheder og ressourcer.
Fra i år skal al undervisning desuden pege frem imod, at eleverne skal bestå en afsluttende prøve. Sådan har det ikke tidligere været for produktionsskoler.”
Hvad bliver den store gevinst for eleverne?
”Nogle af de elever, der har haft svært ved at lære matematik og dansk, vil forhåbentlig opleve, at fagene giver mening i sammenhæng med praksisrelaterede fag. Hvis en gruppe elever på PGU er dygtige til at sy og fx har et projekt, hvor de skal lave gardiner til en børnehave, skal de opleve, at matematik gør dem i stand til selv at måle stoffet op. Tidligere har læreren taget sig af den slags, men fra i år skal almene fag også udvikle elevens praksisrelaterede faglighed. Omvendt skal elever på AGU opleve, at praksis også finder vej ind i engelsk og matematik.”
Hvad bliver den store udfordring for lærerne?
”På produktionsskolerne har lærerne været dygtige til at samle de skoletrætte elever op, skabe relationer til dem og genfinde deres motivation. Derfor bliver mere fokus på almene fag og en afsluttende prøve nyt for produktionsskolelærerne. Her kan de måske lade sig inspirere af almenlærerne fra fx VUC. Men de nye store skoler betyder, at alle lærere skal være særligt opmærksomme på at opbygge nære relationer til eleverne. Tillid og kendeskab er nemlig afgørende for, at de unge kommer godt igennem og videre fra deres FGU.”
Mit bedste råd til de nye FGU-lærere
Se jeres fag som en del af en større helhed og som et middel, eleven skal bruge for at nå sit mål. Søg viden om jeres kollegers fag og gå nysgerrige ind i samarbejdet med dem."