Lærere skal balancere forskellige hensyn i undervisningen for at indfri potentialerne
Undersøgelsen viser samtidig, at praksisfaglig undervisning stiller særlige krav til lærerne, der skal balancere mellem forskellige hensyn i undervisningen for at indfri potentialerne ved praksisfaglig undervisning.
Lærerne oplever især to balancegange:
1. Balancen mellem rollen som praktisk facilitator og faglig vejleder
Praksisfaglig undervisning kræver, at læreren både får de praktiske aktiviteter til at fungere og samtidig sikrer, at eleverne får et fagligt udbytte.
Læreren skal altså både løse praktiske opgaver – fx hente materialer, hjælpe elever med lavpraktiske udfordringer og sørge for oprydning – og samtidig understøtte, at eleverne får et fagligt udbytte af undervisningen ved at binde ”faglige sløjfer”, understøtte elevernes faglige refleksioner og vise eleverne sammenhængene mellem de praktiske aktiviteter og det faglige tema, de omhandler.
2. Balancen mellem et planlagt fagligt fokus og at følge elevernes processer
I praksisfaglig undervisning har eleverne ofte større indflydelse på opgaver og arbejdsformer end i en mere boglig og stillesiddende undervisning. Det betyder, at elevernes arbejde kan gå i forskellige retninger, selvom de arbejder med den samme overordnede faglige problemstilling, og at de kan have brug for forskellig hjælp fra læreren undervejs.
Læreren skal derfor balancere mellem at præsentere det planlagte faglige stof for alle elever, så de får det samme faglige afsæt for at indgå i undervisningen og gå til prøve, og samtidig give eleverne den viden og sparring, de har brug for dér, hvor det er relevant for elevernes konkrete opgaveløsning.
Det kræver både overblik og fleksibilitet fra lærerens side at sikre, at alle elever får væsentlige faglige input, samtidig med at undervisningen tilpasses deres forskellige behov og processer.
Ikke alle elever deltager i det faglige arbejde
Selvom praksisfaglig undervisning kan give flere deltagelsesmuligheder, viser analysen også, at, at ikke alle elever nødvendigvis tager del i det faglige. Nogle elever kobler de praktiske aktiviteter til faglige begreber og dialoger, mens andre deltager mere løst i de praktiske opgaver eller mister fokus undervejs og deltager slet ikke.
Det stiller derfor krav til læreren om at støtte eleverne og designe opgaver, der giver alle elever mulighed for at være aktive i både det faglige og praktiske arbejde.
Praksisfaglig undervisning kan være krævende i en skolehverdag
Selvom praksisfaglig undervisning kan være en vej til at styrke elevernes motivation og faglige læring, kan det være en udfordring at finde plads til i en skolehverdag. Det peger lærerne på i undersøgelsen.
Det er blandt andet krævende at arbejde med praksisfaglig undervisning på en måde, så det bliver en integreret del af skolehverdagen, og noget der bidrager til elevernes faglige læring, og ikke blot et ekstra element, eller et ”krydderi”, der kan skrues op eller ned for.
Undersøgelsen peger på, at ledelsesopbakning, samarbejde mellem kollegaer og faglig sparring er afgørende for, hvor overskueligt det er at planlægge og gennemføre praksisfaglig undervisning.
Det handler blandt andet om at få mulighed for at drøfte ambitionen med praksisfaglig undervisning og hvilken rolle, den skal have i undervisningen. Det handler også om mere lavpraktiske forhold som mulighederne for at sammenlægge moduler, være flere til stede i undervisningen og få adgang til nødvendige materialer i undervisningen.