Flere og flere børn og unge modtager særlige indsatser, og PPR bruger over halvdelen af deres tid på enkelte børn. Der er derfor også et øget politisk fokus på at sikre miljøer i almene dagtilbud og skoler, der styrker inklusion, fællesskaber og lige deltagelsesmuligheder, så flest mulige børn og unge kan trives og udvikle sig sammen.
I en ny undersøgelse har EVA set på, hvordan kommunerne kan understøtte, at dagtilbud og skoler får adgang til opdateret og praksisrettet viden om børn og unge med særlige behov og mulighed for at omsætte denne viden i den pædagogiske praksis i samarbejde med forskellige fagprofessionelle. Undersøgelsen er udarbejdet for Børne- og Undervisningsministeriet.
Undersøgelsen bygger på interview og observationer i fire casekommuner, som alle har en praksis, der kan bidrage til at inspirere andre.
Pædagogisk analyse er afgørende
Undersøgelsen viser, at en grundig og grundlæggende pædagogisk analyse er afgørende, når der skal skabes adgang til viden og erfaringer, der kan understøtte det pædagogiske personales valg af handlinger.
En grundig pædagogisk analyse er kendetegnet ved, at forskellige fagligheder samarbejder om ud fra deres viden og erfaringer at afdække mønstre og sammenhænge, der enten fastholder, fremmer eller begrænser børnenes muligheder for trivsel og læring, og på den baggrund formulerer nogle målsætninger og igangsætter konkrete indsatser.
Den pædagogiske analyse er dog først vellykket, når den inddrager og gør viden anvendelig, så den kan skabe konkrete forbedringer i børns hverdag.
Forudsætninger for vellykket pædagogiske analyse
EVA’s undersøgelse peger på flere forhold, der har betydning for, om den pædagogiske analyse kan hjælpe det almene pædagogiske personale til at handle med udgangspunkt i faglig viden og erfaringer. Nogle af disse forhold er: