Tydelig klasseledelse og stærk ledelse styrker inklusion
EVA’s analyse viser, at uanset hvilken organiseringsform man vælger, vil en række faktorer påvirke forudsætningerne for at lykkes med at skabe et inkluderede læringsmiljø.
For det første er der det, der foregår i undervisningen: Her trives mange børn med særlige behov med faste og genkendelige strukturer, som giver tryghed med, hvad der skal ske:
God klasseledelse er et vigtigt redskab, fordi det gør muligt at tage hensyn både til individet og fællesskabet.
”Vi kan se, at god klasseledelse med fx rammesætning af de daglige aktiviteter og klare forventninger til elevernes arbejde og opførsel, skaber tryghed, arbejdsro og fokus på det faglige. God klasseledelse er et vigtigt redskab, fordi det gør muligt at tage hensyn både til individet og fællesskabet,” siger Chantal Pohl Nielsen.
For det andet, viser EVA’s undersøgelse, spiller skolens ledelse også en stor rolle som dem, der sætter kursen og kommunikerer om målet og visionerne for skolens inklusionstilgang over for forældre og skolens andre lærere.
”En klar leder er med til at skabe den opbakning til det børnesyn og de grundværdier, der ligger bag skolens inklusionsstrategi, som er nødvendig for at få inklusionen til at fungere i hverdagen,” siger Chantal Pohl Nielsen.