Artikel

1. tema - Det pædagogiske læringsmiljø

11-03-2020
Artikel Dagtilbud for børn

Første tema i serien handler om det pædagogiske læringsmiljø - i rutinesituationerne, om eftermiddagen og i morgentimerne. Podcastserien BØRNEHØJDE er produceret af Danmarks Evalueringsinstitut for Børne- og Undervisningsministeriet.

Med podcastserien BØRNEHØJDE kan du lytte dig til, hvordan den styrkede pædagogiske læreplan og det fælles pædagogiske grundlag omsættes i hverdagen. Vi spørger forskere, pædagogisk personale og børnene selv og stiller skarpt på potentialer og pædagogiske dilemmaer.

Podcastserien er produceret til pædagogiske ledere og personale. Du kan lytte til den selv, eller tage den op til et personale- eller teammøde, hvor I diskuterer og arbejder med jeres pædagogiske praksis. Her kan I også bruge det tilhørende dialogkort.

Hvert podcasttema består af tre afsnit. Du finder seriens 1. tema her på siden. Vært er journalist og kommunikationsrådgiver Trine Beckett.

Lyt her eller i en podcast app

Du kan lytte til podcast-serien her på siden ved at trykke på lydikonerne på billederne herunder. Hvis du vil lytte i en podcast app på din telefon, kan du finde podcasten her:

Hvis du bruger en anden podcast app, kan du finde podcasten ved at søge efter "Børnehøjde".

1. tema - Det pædagogiske læringsmiljø

”Hvis man skulle opfinde et pædagogisk læringsmiljø, skulle man opfinde rutinerne.”

Sådan siger forsker Søren Laibach Smidt i det første afsnit af podcasten BØRNEHØJDE. Han peger på, at den gentagelse og overskuelighed, rutinerne repræsenterer har et særligt potentiale for inklusion i børnefællesskabet og for at styrke relationerne både børn og børn imellem og børn og voksne imellem.

Det har de netop oplevet i børnehuset Brændgård i Herning, hvor de har sat særligt fokus på rutinesituationer i garderoben og på badeværelset.

Afsnit 1.1: Pædagogisk læringsmiljø i dagens rutinesituationer

Om hvorfor rutinesituationer kan være det ultimative pædagogiske læringsmiljø

Medvirkende

  • Søren Laibach Smidt, forsker ved Københavns Professionshøjskole
  • Leder, personale og børn fra Børnehuset Brændgård i Herning.

Vært

  • Trine Beckett, journalist og kommunikationsrådgiver

Afsnit 1.2: Pædagogisk læringsmiljø i ydertimerne om eftermiddagen

Eftermiddagen kan tit kan leve lidt i skyggen af formiddagens pædagogiske aktiviteter, men har sit eget pædagogiske potentiale.

Medvirkende

  • Annemette Buus, forsker ved VIA, pædagoguddannelsen i Viborg
  • Leder, personale og børn fra Børnehuset Cassiopeia i Vangede.

Vært

  • Trine Beckett, journalist og kommunikationsrådgiver

Afsnit 1.3: Pædagogisk læringsmiljø om morgenen

Morgenstunden er en både følelsesmæssig og praktisk overgang, som kræver samme refleksion og planlægning, som formiddagens pædagogiske aktiviteter.

Medvirkende

  • Annegrethe Ahrenkiel, forsker ved center for daginstitutionsforskning, RUC
  • Leder, personale og børn fra Børnehuset Skovstjernen i Rudersdal.

Vært

  • Trine Beckett, journalist og kommunikationsrådgiver