Vi mener, det er vigtigt at rette opmærksomheden mod de normer, der får os til at problematisere børn i dagtilbud, der vil noget andet, end hvad disse normer foreskriver, siger Freja Mannov Olesen fra Sex & Samfund.
Hvad møder I, når I taler med pædagogisk personale og forældre om børn og køn?
”Når vi bliver bedt om at holde kurser om køn i dagtilbud, handler det ofte om, at pædagogisk personale og forældre ønsker sparring, fordi nogle børn i deres øjne falder uden for normen i dagtilbuddet. Det kan være en dreng, der gerne vil være mor i legen eller klæde sig ud i prinsessetøj, og det kan være lege i børnegruppen, der handler om at eksperimentere med køn. Vores perspektiv vil så ofte være at rette opmærksomheden mod de normer, der bestemmer, at vi problematiserer de børn, der falder udenfor.”
Hvad er i din optik vigtigt at være opmærksom på som pædagogisk personale?
”Noget af det, der kan fylde i et børneliv, er voksnes, også pædagogisk personales, forventninger til køn. De forventninger lever fx i kønsopdelte aktiviteter og forskellige måder at tale til og om drenge og piger på og kan påvirke børnenes lege. Derfor er det vigtigt, at pædagogisk personale i lege og aktiviteter er bevidste om at forstyrre fx ideen om, hvem der kan være en prinsesse, og hvad en prinsesse kan. Og som personalegruppe være klar over og tale om, at køn også kan være noget af det, børn leger og eksperimenterer med, når de er sammen, og at det kan ske på mange måder – også måder, som måske kan falde uden for de normer, mange voksne lever efter.”